header-photo

Orang lain lagi teruk (97 pp)


Rakaman CCTV sebelum kanak-kanak ini dilanggar
Akhirnya kanak-kanak ini meninggalkan satu pengajaran kepada kita
Sudah lama aku nak tulis fenomena ini. Masih ingat Malaysia kecoh dengan kes anak kecil dilanggar van dan tidak diendah 18 orang yang melewatinya? Bermula dari kes itu, ramai pula yang mengutuk warga China yang tak berperikemanusiaan.

Bertambah buruk apabila ramai salah faham mengatakan undang-undang China melarang bantu orang dalam kemalangan. Secara berbanding, lebih daripada 18 orang warga Malaysia bukan saja tidak membantu mangsa kemalangan, malah mereka merompak pula. Bukankah ini lebih teruk?

Syiling yang berterabur dikutip oleh sebahagian masyarakat  Malaysia yang 'prihatin'

Media massa memang suka buat sensasi, dan malang bagi kita yang menerimanya bulat-bulat. Usah biarkan mereka bentuk pemikiran kita. Banyakkan membaca dari pelbagai sumber.

Lori beras yang terlibat dalam kemalangan memberi 'rezeki' kepada sebahagian masyarakat Malaysia

Dare to follow Rule 100? (97 words)

Mulai hari ini, aku nak perkenalkan 'Peraturan 100'. Ini bermakna aku adalah pemblog yang hanya menggunakan maksimum 100 patah perkataan. Tak kiralah aku taip BM atau BI mesti ikut peraturan ini. Selain pembaca senang membacanya, aku sendiri pun taklah meleret-leret bercakap menaip. Jadi, dapatlah aku disiplinkan diri agar menaip perkara penting saja. Ingat lagi tak waktu sekolah dulu kita kena buat rumusan maksimum 100 patah perkataan? Bukan mudah, tapi inilah latihan yang baik. Aku juga akan letakkan jumlah patah perkataan pada tajuk entri. Siapa mahu sahut cabaran, ayuh dapatkan batch di atas dan letakkan pada blog anda..dan berusahalah!

p/s: Tiga kali aku edit intro untuk dapatkan jumlah patah perkataan ini. Fuh, susahnya..
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...