header-photo

Salam Aidilfitri kepada semua




Sebarkan erti kemanusiaan

Sudah lama aku tak main tagging dalam blog. Bersempena kempen menderma untuk Tabung Kemanusiaan Somalia kali ini aku ingin main tagging entri dalam blog. Caranya mudah.

1) Sila buat satu entri dalam blog anda dengan memaparkan poster di bawah:

2) Sila kongsikan satu hadis atau ayat al-Quran mengenai seruan bersedekah atau menderma atau berzakat. Jadi di sini aku ingin kongsikan ayat berikut berikut:

Dan belanjakanlah (dermakanlah) sebahagian dari rezeki yang Kami berikan kepada kamu sebelum seseorang dari kamu sampai ajal maut kepadanya, (kalau tidak) maka dia (pada saat itu) akan merayu dengan katanya: Wahai Tuhanku! Alangkah baiknya kalau Engkau lambatkan kedatangan ajal matiku ke suatu masa yang sedikit sahaja lagi, supaya aku dapat bersedekah dan dapat pula aku menjadi dari orang-orang yang soleh                                                                                               (Al-Munafiqun:10)
3) Sila tag TIGA orang kenalan anda. Jadi, di sini saya ingin tag rakan-rakan saya seperti di bawah:
Syed Adam
Rin
Marliza Radzi

4) Akhir kalam, sedikit pesanan. Saya mengucapkan selamat menjalani ibadah puasa yang masih berbaki tak sampai 10 hari. Semoga malam al-Qadr dapat kita nikmati bersama. Dan semoga bantuan kita kepada umat Islam Somalia yang kebuluran mendapat ganjaran berlipat kali ganda.

Somalia kebuluran dalam kemarau

Bantulah umat Islam Somalia

Ramadhan dilalui rakyat Somalia dalam keadaan serba kekurangan. Mereka terpaksa mengharungi kemarau teruk hinggakan cukup sukar untuk dapatkan bekalan air bersih. Begitu juga dengan makanan untuk berbuka puasa.

Seperti yang pernah aku catatkan dalam entri Somalia berbeza daripada Somaliland, kehidupan rakyat Somalia masih kucar-kacir dan tidak aman akibat pemberontakan puak penentang kerajaan. Ini menambahkan kesengsaraan hidup umat Islam di sana kala Ramadhan ditempuhi.

Sebagai umat Islam, kita turut merasa beban yang ditanggung saudara kita yang dicintai ini. Jika para pembaca blog ini merupakan badan korporat, NGO atau individu yang mampu menyalurkan sumbangan berbentuk wang tunai, sila berbuat demikian agar Ramadhan kali ini dapat mereka lalui dengan lebih gembira dan tenang.

Laporan projek tabung kemanusiaan boleh dibaca di Malaysian Insider

Bersyukurlah atas kurnia Ilahi kepada kita khususnya umat Islam Malaysia yang dilimpahi rezeki yang lazat. Golongan tidak berkemampuan juga turut mendapat simpati badan dan individu yang prihatin.

Di Somalia, majoriti umat Islam dalam keadaan daif. Mereka perlukan bantuan masyarakat antarabangsa seperti kita untuk meneruskan kehidupan. Hidup dan mati, itulah percaturan mereka seharian. Semoga Allah membantu mereka dan terus menetapkan hati mereka dalam keimanan.
It was narrated from Abu Huraira (ra) that Rasulullah (saw) said: "Allah (swt) said, ‘Spend, O son of Adam, and I shall spend on you.’ ” -Hadith Bukhaari and Muslim

Andai Nabi bersama kita

Andainya Nabi tercinta bersama kita
Yang dekat dan jauh akan datang menghampirinya


Berharap menyaksikan cahaya mentari sebelum ia terbenam
Menginginkan hampir dengannya sallalahu ‘alaihi wassalam

Tatkala bersama hati terasa indah
Yang dipinta padaNya tentu dianugerah
Cahaya Tahaa takkan pernah punah
Temukan kami dengannya wahai Tuhan tempat berserah

Aku sanggup berkorban demimu wahai Rasul tercinta
Muhammad pedagang yang mulia


Menghampirimu jiwa kan tenang siang dan malam
Wahai pembawa rahmat sekalian alam

-----
Rancangan لو كان بيننا (Andai Nabi bersama kita) cukup terkesan di hati sesiapa yang menyaksikannya. Setahun lalu aku menyaksikannya melalui laman youtube. Memang benar hati ini sangat tersentuh apabila membayangkan kewujudan Nabi bersama kita dalam kehidupan hari ini.

Allahu Akbar. TV Al-Hijrah sekarang sudah memaparkan rancangan ini kepada khalayak umum. Alangkah indahnya menonton segmen demi segmen yang ditayangkan. Setiap soalan yang diajukan kepada responden bagaikan sukar untuk aku jawab. Sejauh mana cintaku kepada Nabi s.a.w.

Sajak yang aku nukilkan di atas adalah terjemahan kepada lagu tema rancangan ini dengan sedikit olahan. Semoga Allah curahkan rahmatnya ke atas kita supaya kasih dan sayang kita kepada Nabi s.a.w. memberi kesan dalam hidup kita di dunia ini.

Sekolah Ramadhan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...