header-photo

Somaliland Berbeza Daripada Somalia

Somaliland seperti yang pernah aku kongsi dalam entri Jom Pergi Haji Naik Kapal terletak di sebelah utara Somalia. Jarang kita dengar nama Somaliland bukan?

Aku beritahu rakan-rakan Somaliland yang aku mengenali Somalia sebagai negara yang teruk. Haru biru dengan ketiadaan sistem pemerintahan yang berkesan. Ramai penjenayah yang bebas memiliki senjata api. Dan macam-macam lagi kritikan aku.


Beginilah yang biasa dipaparkan dalam media massa mengenai Somalia. Bukan di Malaysia saja, cuba tanyakan Pakcik Google, dia juga akan tunjukkan gambar-gambar begini.

Jadi, bila saja rakan-rakanku tadi ajak aku untuk perjuangkan Perbankan Islam di sana, aku rasa kurang berminat. Lantas dijawab bahawa aku silap menilai negara Somalia. Apatah lagi bila aku tak tahu kewujudan Somaliland.


Cuba teka yang mana satu bendera Somaliland dan yang mana pula bendera Somalia? Kalau tengok pada bendera, tak nampak langsung ciri persamaan antara dua negara ini. Di sebelah kiri ialah Somalia yang dijajah Itali. Di sebelah kanan pula ialah Somaliland yang dijajah British.

Inilah perbezaan yang Abdul Rahman terangkan kepada aku. Dipendekkan cerita, pada tahun 1991, Somaliland terpisah daripada tanah besar Somalia kerana mengisytiharkan kemerdekaan sendiri. 

Sebab itulah dalam data CIA World Factbook, tiada data negara bernama Somaliland. Ia hanya disebut dalam data negara Somalia.

Mohamed SIAD Barre
Menarik betul bila mereka berjaya mengharmonikan wilayah autonomi itu daripada haru biru yang berlaku awal 1991 (selepas kejatuhan rejim diktator Mohamed SIAD Barre) dalam tempoh yang singkat. 

Waktu ini, Somalia di sebelah selatan masih lagi bergolak. Terpaksalah PBB menghantar tentera pengaman dari 1993 hingga 1995. Ingatkan akan bertambah baik, rupa-rupanya selepas tentera balik, suasana kembali tegang.

Jadi ditubuhkan Kerajaan Persekutuan Peralihan (TNG) yang diberi mandat sehingga Ogos tahun ini untuk mewujudkan perlembagaan  baharu Somalia. Sehingga kini masih berlaku pemberontakan di Somalia kerana Al-Shabaab menentang kewujudan kerajaan ini. [Sumber]

Mogadishu di Somalia

Hendak atau tidak, terpaksalah aku fahami sejarah Somaliland dan Somalia. Barulah sekarang aku faham rupa-rupanya rakan-rakanku berasal dari negara jajahan yang sama seperti Malaysia. Negaranya sudah 10 tahun mengamalkan sistem demokrasi berperlembagaan.

Sebagai negara yang masih belum mendapat pengiktirafan dunia, pelaburan asing masih tidak memberangsangkan. Kerajaan lebih menumpukan kepada pelabur tempatan untuk meningkatkan tahap keselamatan, pendidikan dan kesihatan masyarakat berbanding sektor ekonomi. [Sumber]

Maka perkembangan Islamisasi sistem pemerintahan yang dibawa penjajah masih lagi baharu. Begitu juga dengan peningkatan taraf hidup. Malaysia boleh dikatakan seperti datuk yang sudah banyak makan garam. Pastilah cucu kena belajar banyak lagi atas kejayaan datuknya dalam mengharapkan perubahan.

Mahu tidak bekerja di Somaliland?

Selemah-lemah iman

Semalam perkara sama berulang. Dah banyak kali berlaku di kejiranan aku ini.

Rakan-rakan facebook mungkin dah dengar rungutan aku tentang ini. Dan mereka pun dah komen macam-macam.

Aku rasa kasihan dengan kejiranan aku. Bukanlah aku sekeluarga sangat baik dalam kejiranan ini, tapi untuk mengharapkan situasi yang lebih baik pasti memakan masa yang lama.

Rasanya aku tak mampu dan tak sesuai membesarkan anak dalam kejiranan begini. Kini aku mula berkira-kira untuk berpindah.

Begini kisahnya. Semalam aku dengar lelaki menjerit marahkan perempuan di bawah rumah aku. Adikku yang baru sampai rumah bilang ada dua orang lelaki dok gaduh dengan seorang perempuan.

Aah, biasalah tu. Tapi dalam hati rasa tak puas hati sebab perkara begini perlu ditegur.

Aku tak berani tegur sebab pengalaman awal-awal aku pindah sini, aku pernah tegur seorang lelaki yang terajang bantai makwenya dalam kereta sampai bergegar kereta.

Apabila aku kumpulkan orang kampung dan tahan lelaki itu, dia dilepaskan begitu saja. Lepas itu aku ditarik seorang pemuda. Dia pesan jangan ambil tahu urusan orang sini.

Apa? Bukankah kejiranan ini patut saling membantu ke arah suasana hidup yang lebih harmoni?

Kalau yang buat onar tu orang luar, barulah agaknya kena basuh. Kalau orang dalam, tak usahlah menyibuk. Hoh.

Isteriku pun pernah jerit, "woi, jangan pukul anak". Terus aku tegur supaya jangan buat lagi sebab risaukan anak dan isteri diapa-apakan waktu aku tiada di rumah.

Ada yang kerap pukul anak dengan batang kayu mob setiap kali terjerit-jerit mencari anak kecil umur 4 tahun.

Anak memaki hamun dan marahkan emaknya selalu merimaskan aku sekeluarga.

Stiker alamat di peti surat aku dicabutnya jiran sebab nakkan posmen letak semua surat mereka di situ juga.

Apa yang aku bimbang, kalau tegur aku dan keluarga mungkin dalam bahaya. Sedangkan anak, isteri, dan emak pun sanggup diapa-apakan, inikan pula orang asing.

Haishh. Nak tegur salah, tak tegur salah. Inilah lemahnya iman aku yang hanya mampu membencinya di hati.

p/s: Sambungan kisah Somalia selepas ini
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Cubaan

Ini sekadar testing kalo post dr BB. Najla tidor.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Jom pergi haji naik kapal

http://farm3.static.flickr.com/2750/4129224053_cb4128565d.jpg
Gambar Hiasan [Sumber]

Dulu-dulu biasalah kita dengar orang naik haji naik kapal. Kos tambangnya murah tapi masanya panjang. Sebulan barulah sampai Mekah dari Malaysia.

Itu cerita tentang kapal laut. Sekarang tiada lagi. Jemaah haji akan dibawa menaiki kapal terbang untuk sampai ke sana. Bertambah sulit apabila ongkos penerbangan tak termampu ditanggung.

Alamatnya tak dapatlah menunaikan haji segera. Tak mengapa, memang haji diwajibkan atas mereka yang mampu. Justeru, yang belum mampu kenalah gandakan usaha.

TEMPAT BERLEPAS DEWASA (15 tahun ke atas) 15 tahun ke bawah
Semenanjung Malaysia RM  9,980.00 RM 9,011.00
Sabah RM 10,110.00 RM 9,141.00
Sarawak RM 10,065.00 RM 9,096.00

Pagi tadi aku berbual dengan sahabat karibku di INCEIF. Dia yang berasal dari Somaliland beritahu kos haji di Malaysia murah berbanding negaranya. Aku pun tanya kenapa?

Di Somaliland, kos haji bagi seorang dewasa ialah USD 4,800. Nilai ini bersamaan RM 14,436. Bukankah jarak Somaliland lebih dekat dengan Mekah? Ya, memang dekat tapi tambang kapal terbang saja dah USD 3,000.

Peta menunjukkan jarak Somaliland yang berdekatan dengan Mekah
Buat pengetahuan semua, majoriti umat Islam di Somaliland adalah penduduk nomad. Mereka tidak mempunyai sumber pendapatan tetap atau simpanan banyak untuk tunaikan haji. Bersyukurlah sebab kita ada pekerjaan dan pendapatan yang membolehkan simpanan dibuat sebagai usaha nak tunaikan haji.

Menurut sahabat aku juga, di Somaliland, mahar yang perlu disediakan pengantin lelaki adalah sekitar 350 gram - 500 gram emas. Apa??? Minimum RM17,000...

Sukar betul mereka nak menunaikan tanggungjawab sebagai seorang Muslim. Tapi mereka memang sabar, tabah dan rendah diri. Walaupun adat budaya itu menyusahkan, mereka tetap positif bahawa mereka akan mampu juga suatu hari nanti. Tak merungut langsung.

Bersama Abdirazak berbincang mengenai tugasan yang perlu disiapkan
Di akhir perbualan, dia minta aku bantu mencari alternatif kapal dari Malaysia atau Indonesia yang pasti melewati Somaliland agar jemaah haji mereka dapat tumpang ke Mekah. Hanya dengan cara ini barulah dapat kuota haji mereka dipenuhkan. Selama ini tak pernah pun mencapai kuota.

Syaekhan (Indonesia) dan Abdurrahman (Somaliland) juga turut serta dalam perbincangan

Jawabku, sudah lama Malaysia dan Indonesia tak lagi naik kapal ke sana. Maaf kerana aku tak dapat aturkan alternatif terbaik. Jika ada peniaga yang mampu sediakan servis kapal, mungkin boleh diusulkan. Aku doakan saudara-saudaraku ini akan dipermudahkan urusan mereka suatu hari nanti.

Akan Datang: Somaliland Berbeza Daripada Somalia
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...