header-photo

Aku mahu kahwin


Kepada semua pembaca blog sama ada kenalan baru dan lama, anda dijemput hadir ke Majlis Perkahwinan saya yang akan diadakan di Jitra, Kedah pada 26 Disember 2009. Jika mahu datang, sms dulu ya. Terima kasih.
[Sila rujuk kad undangan di atas untuk butiran penuh]

Blog ini tidak dapat dikemaskini bermula hari ini sehingga 7 Januari 2010. Kalau dapat curi-curi peluang, adalah kot update.

Siapa pandai mengembek dan mengaum


Cuba kalian mengembek. Mudah kot. Tapi tak boleh kalahkan Lan Pet Pet lah. Mengaum pula. Hah, tang ni yang susah sikit. Susah nak jadi macam real lah. Setakat ini belum pernah dengar manusia yang pandai mengaum.

Masuk kandang kambing mengembek
Masuk kandang harimau mengaum

Begitulah orang Melayu diajar untuk adaptasi diri dengan keadaan setempat. Dalam kata mudahnya, datang tempat orang ikutlah cara orang, jangan dok buat cara sendiri.

Itulah susahnya aku sejak berada di Kedah ini. Nak mengembek susah, nak mengaum pun susah. Sebabnya bila masuk kandang kambing, depa tahu aku bukan kambing. Sama jugalah kalau masuk kandang harimau, depa tahu aku cuba jadi harimau tak menjadi.

  1. Orang-orang sini cakap ada loghat, bila kita bercakap standard, terasa janggal. Maka, aku cubalah cakap tapi ibu kata bunyi macam orang Kelantan je.. Alamak!

  2. Majlis kenduri kahwin di sini tak meriah (tak semua kot..). Selamba adik aku kata macam kenduri arwah sebab majoriti berkopiah putih. Tanpa muzik iringan. Tanpa jeritan dan gelak ketawa. Habislah nanti kenduri aku akan mengharu-birukan suasana. Tambah pula orang Melaka berkumpul, tak mungkin depa nak mengembek atau mengaum.

  3. Tadi solat Jumaat. Bila khatib habis khutbah, dia pun cakap aqimis solah (maksud: dirikanlah solat). Seperti biasa, aku berdirilah untuk solat. Tiba-tiba orang ramai pandang pula aku. Rupa-rupanya selagi bilal tak iqamat sampai hayya 'alas solah (maksud: marilah bersolat), selagi itulah mereka duduk. Nak kena dua kali ajak.
Inilah perkara yang perlu diperhatikan. Berada di negeri orang, kena sesuaikan cara orang. Dalam satu negeri pun, lain daerah lain pula caranya.

Tapi ada juga kandang harimau, dibenarkan mengembek. Tak dibahamnya kambing itu. Inilah yang menariknya. Bertolak ansur dan terbuka. Rasanya komuniti tempat aku kenduri nanti begitu.

Sekitar Aidiladha di Kedah

_MG_4983
_MG_4921
_MG_4987
_MG_4946
_MG_4995

Meriah betul sambutan Aidiladha di Kedah. Berbeza dengan negeri kelahiran aku, Melaka. Di sini dibuat kenduri dan jemputan makan. Kenyang perut makan bihun sup, sate, ketupat palas pulut hitam dan nasi berlauk. Satu hari 3 rumah diziarahi. Macam Aidilfitri pula.

_MG_5138

Aidiladha kali ini baru aku mengagumi Big Apple Donuts. Ini produk tempatan tau. Siap dah buka cawangan di Indonesia, Thailand dan China. Kalau dibandingkan dengan Dunkin Donuts, donut buatan Malaysia ini lebih enak dan banyak pilihan selain lembut rotinya.

_MG_5131

Ini satu lagi produk tempatan yang WAJIB dipromosikan. Bukan sekadar produk Muslim, bahkan halalan toyyibban itu penting. Kali ini jugalah aku terasa kenyangnya makanan Radix Fried Chicken Alor Setar (dekat Shahab Perdana) tanpa terasa mual/muak seperti yang biasa dirasakan setiap kali menjamah KFC. Bagi yang belum tahu, semua produk makanannya berasaskan herba organik tanpa bahan kimia perosak badan.

_MG_5210

Hah, ini kawan lama aku. Humaidi namanya. Aku baik dengannya sewaktu di Matrikulasi UIAM. Selepas itu, dia menyepi kerana terpaksa mengubah haluan diri.

_MG_5219

Menjelang hari perkahwinan aku tak lama lagi, kami sekeluarga pergi menjemputlah. Rumah ini pastinya rumah wajib kerana Mak Njang duduk di Kg Bukit, tempat ayah membesar. Memang keadaan di sini 'sangat kampung'. Aku suka suasana nyaman dan kicauan burung serta bunyi-bunyi cengkerik. Mak Njang akan sebar-sebarkan jemputan di kampung ayah nanti.

_MG_5226

Teringat pula pada Mokhzani. Dia tinggal dalam Kg Bukit Lada. Jiranlah tu dengan kampung ayah. Kami pun terjah. Wah, rumahnya lebih kampung daripada kampung ayah. Dalam.. Gelap.. Lampu jalan pun tak ada. Sampai saja rumahnya, terpegun tengok rumahnya yang besar dengan kereta-kereta yang ada. Nak tahu, pergilah ziarah dia. Dia dah ada anak tau, comel lagi.

_MG_5230



Buat Duit cara Program Affiliate



Bagi tujuan penambahan dana projek aku di China, aku telah ambil keputusan untuk join program affiliate di atas. Itu pun selepas membaca buku tulisan Mohd Rozani Pawan Chek bertajuk 'Buat Duit Dari Rumah'.

Konsepnya sama seperti nuffnang cuma ia ada kelainan sikit kerana ia berikan produk selain membayar komisen kepada kita selaku agennya. Nak mudah, klik saja pada banner ni untuk bacaan lanjut.

Apa pendapat korang?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...