header-photo

Salah faham tentang Islam

Ramai orang bukan Islam tak tahu apa itu Islam. Pernah dengar tentang Islam tapi hanya tahu orang Islam tak makan babi. Berikut adalah beberapa situasi yang pernah aku hadapi.

SATU


"Jom kita makan di kedai Thailand, makan ayam atau kambing"
- aku jawab, "tak apalah, saya ada kerja nak kena balik dulu!"

Dalam keadaan begitu, aku rasa jawapan itu paling sesuai. Aku tak mahu hilangkan mood mereka. Dan aku akan cuba cari kesempatan yang ada untuk beri mereka faham. Dan alhamdulillah, baru-baru ini aku telah jumpa peluang itu. Cikgu cakap dalam kelas, kami orang Malaysia tak boleh makan babi tapi ayam dan kambing boleh. Aku pun menyampuk. Aku cakap tak juga. Cara ayam dan kambing dipotong (sembelih) berbeza. Kami sebut nama Tuhan apabila potong ayam dan kambing. Jadi, kalau tak sebut begitu, tak boleh makan.

Dia faham. Pelajar lain pun faham. Dan jelas muka mereka nampak khusyuk mendengar penerangan aku. Nampak benar-benar ingin tahu.

DUA

"Mengapa perempuan Malaysia pakai tudung? Tak panas?"
- aku jawab, " bukan perempuan Malaysia saja, tapi perempuan Muslim sedunia"

Aku terangkan menggunakan konsep 'exclusivity'. Aku cakap perempuan ini dipandang tinggi oleh Islam. Mereka adalah eksklusif. Tubuh badan mereka adalah eksklusif untuk suaminya saja. Langsung ditanya lagi, kenapa pula ada yang siap tutup mulut? Aku jawab itu lebih eksklusif. Kami pun ketawa. Tapi jawapan itu membuatkan mereka mengangguk faham. Aku cakap lagi, ia tak panas sebenarnya. Belum cuba, belum tahu.

Joselyn (dalam gambar) kami suruh cuba pakai tudung. Aku cakap, "Wah, awak lebih cantik bertudung.." Dia tersenyum suka.

TIGA


"Kenapa kamu kena solat Jumaat? Memang wajib kah? Kenapa perempuan tak kena pergi?"

- aku jawab, " sama je macam orang Kristian dan Yahudi..."

Kristian memilih Ahad sebagai hari ibadah khusus yang melibatkan perkumpulan ramai. Yahudi memilih Sabtu. Dan Islam memilih Jumaat. Jadi, apa masalahnya? Mereka pun mengangguk faham. Aku tambah lagi, di sinilah kami dapat berjumpa sesama orang Islam. Waktu ini jugalah imam dapat memberi peringatan kepada kami untuk tempoh seminggu. Perempuan tak pergi sebab kalau semua pergi siapa pula nak jaga anak? Nak masak makan tengahari? Oh, ya tak ya juga.. Islam aku katakan sangat menjaga hal ehwal manusia. Sebab itulah perempuan diberi keringanan untuk tidak menunaikan solat Jumaat bagi tujuan tadi.

Mak Joselyn sangat berminat. Aku cakap, nanti ada masa aku cuba ceritakan sejarah agama Yahudi, Kristian dan Islam yang datangnya dari sumber yang sama tapi akhirnya terpecah akibat tidak percaya kepada nabi terakhir. Hingga kini, masih belum ada kesempatan.

p/s: Ada banyak lagi situasi lain

Sekatan kian giat dijalankan

Salam kepada semua.
Aku terpaksa mencuri laluan untuk memasuki blogger.
Mungkin ini hanya berjaya untuk kali ini saja.
Sebab tadi 'laluan' yang aku perolehi sudah juga disekat.

Ini 'laluan' baru untuk aku kemaskini blog ini.
Sekadar ingin berkongsi info kepada semua.
Kerajaan sini memang sangat menyusup bawah rimbunan semak.
Kita tak tahu apa yang diorang buat.

Akibatnya pernah seorang blogger ditangkap tanpa pengetahuan dia.
Namanya Chinabounder. Blognya pada awalnya disekat. Kemudian, polis hunt down dia.
Tapi dia memang perlu ditangkap kerana menjadikan guru-guru sekolah sebagai bahan pornografi dia.

Sebelum Olimpik tahun lepas juga, semua laman blog yang dihos ke blogger/wordpress disekat.
Bukan itu saja, sewaktu persidangan Komunis sedunia juga begitu.
Namun, kemudiannya ia dibuka semula.

Hasil pembacaan, aku dapati mereka tidak begitu senang dengan penulisan berbentuk politik dan keagamaan.
Adakah aku termasuk dalam mana-mana kategori ini sehingga menjatuhkan imej mereka?
Rasanya tidak. Mungkin disebabkan kerbau seekor membawa lumpur, semuanya terpalit.

Hingga kini juga, tiada siapa tahu bila dan kenapa sesuatu blog disekat dan dibenarkan beroperasi semula.
Dulu pada akhir 2008, blogger juga pernah disekat begini.
Usah cakap pasal youtube. Itu lagi lama sudah disekat.

Tiba-tiba rasa bersyukur kerana kerajaan Malaysia tidak berperangai begini. Kita sendiri yang kena pandai memilih.
Mana baik dan buruk kerajaan serahkan pada kita memilih.
Hinggakan keburukan kerajaan juga dibenarkan didedahkan.
Bagus begini sebab ia tidak membodohkan rakyat yang celik membaca.

Semoga kita dapat bertemu lagi nanti.
Doakan segalanya dibantuNYA.

Bersanding di Guangzhou

Baru-baru ini, kami dipelawa Tourism Malaysia untuk menyertai kempen Melawat Malaysia di Guangzhou. Bertempat di Grandview Mall, satu pelamin didirikan untuk persembahan adat kebudayaan Melayu dalam majlis perkahwinan.

Aku ditugaskan untuk menjadi pengapit kepada pasangan pengantin Cina ini. Perkara baru di mata masyarakat Cina biasanya menjadi janggal dan dipandang pelik. Maka, apabila diperkenalkan upacara merenjis, ramai yang beratur ingin merenjis.

Pengerusi majlis meminta kami menjelaskan satu persatu perlakuan dalam upacara merenjis. Masing-masing terkelu tak tahu nak cakap apa. Akhirnya persoalan tentang kewajaran perlakuan sewaktu merenjis itu hanya tinggal persoalan tak berjawab.

1- Kenapa guna setanjak?
2- Apa maksud renjis air mawar?
3- Beras kuning tu untuk apa?
4- Apa guna bunga rampai?

Inilah antara soalan-soalan yang mungkin sukar untuk dijawab mengikut falsafah agama Islam. Aku biasanya akan terangkan apa-apa persoalan yang datang dari orang Cina dalam ruang lingkup jawapan berasaskan tauhid.

Tapi kali ini aku buntu idea.

Sayang...

Percubaan. Ini adalah percubaan posting daripada emel. Disebabkan sekatan daripada kerajaan China. Aku akan usahakan cara mengatasinya. Sayang betullah!

Bersanding di Guangzhou

AKAN DATANG!

Nizar adalah MB yang sah


Adat dijunjung agama disanjung
Berakhlak mulia jadi amalan
Mahkamah pemutus kata penghujung
Berpaksi keadilan pelihara kebenaran




Court rules Nizar as legitimate MB

May 11, 09 4:15pm
The Kuala Lumpur High Court today paved the way for a fresh round of battle in Perak by declaring that BN's Zambry Abd Kadir was not the legitimate menteri besar of Perak.

Akhirnya kebenaran tertegak!

Kemaskini:
1) Pilihanraya akan diadakan selepas Nizar dapat perkenan pembubaran DUN daripada Sultan
2) Sila baca berita BERNAMA (klik sini)

Hubungan istimewa


Elok rupanya kumbang jati,
Dibawa itik pulang petang;
Tidak terkatakan besar hati,
Melihat ibu sudah pulang.


Entri yang aku biasa tulis di sini selalunya datang secara spontan. Semuanya berdasarkan pengalaman harian. Tersepak batu pun boleh mendatangkan idea menulis.

Hari-hari yang aku lalui selalu membuatkan aku berfikir. Patutlah agaknya rambut aku sedikit putih (baca: perang). Hehe. Dan aku curahkan di sini sebagai perkongsian.

Kali ini tentang Ibu. Di China, tidak langsung aku terdengar tentang Hari Ibu. Sememangnya mereka tidak gemar mengikut budaya Barat. Mereka bangga dengan diri mereka. Tanpa Bahasa Inggeris pun mereka boleh maju.

Malah ada yang menganggap masyarakat dunia semuanya bercakap Cina. Jadi, tidak hairanlah pelancong China akan bertanyakan arah kepada anda dengan petahnya dalam bahasa Cina apabila sesat di Malaysia. Jika anda tak dapat jawab, mereka akan berasa pelik...

Hanya selepas aku membuka laman web TV3 barulah aku tahu adanya sambutan Hari Ibu. Oh, Malaysia terikut budaya Barat. Jika ada yang ingin menjustifikasi sambutan ini silakan. Bagi aku sekeluarga, kami tak pernah menyambutnya.

Namun, 'peringatan' oleh media Malaysia tadi menyebabkan aku ingin menulis tentang ibu.Ibu sangat istimewa buat aku. Dan aku juga punya hubungan istimewa dengan ibu.

Bagi sesiapa yang rapat dengan aku, biasanya 3 kisah berikut pasti sudah didengar. Aku acapkali berkongsi 3 kisah ini bagi menerangkan hubungan istimewa ini.

1) Umur 10 tahun : Salahkah aku nak ikut Nek Cot dan Babah (ibubapa mamida) berkelah di tepi laut? Kenapa ibu tak benarkan? Aku dan abang senyap-senyap melarikan diri ke rumah mereka (hanya 2 km saja). Akibatnya aku lemas. Babah dari tepi pantai bergegas menyelamatkan aku.

2) Umur 11 tahun : Aku nak ke rumah Nek Cot ikut abang. Saja nak main-main. Ibu tak benarkan aku. Abang boleh. Disebabkan ayah tak ada di rumah, aku pun melarikan diri lagi. Aku bonceng basikal yang ditunggang abang dengan lajunya. Skreeeet!!! Kaki kiriku tersepit dalam rim belakang basikal. Aku melaung dan kebetulan ayah muncul di depan mata dan membawaku pulang.

3) Umur 12 tahun : Nak pergi belajar di rumah kawan baik. Dekat saja. Tapi rumahnya terletak di bukit Peringgit. Sangat tinggi. Aku kan ada basikal LeRun, ada gear, boleh daki. Ibu tak benarkan. Alaaaa.. Aku melawan dan terus ke sana. Pergi selamat. Bila pulang, basikalku meluru laju, tapi masih boleh kawal. Ternampak seorang budak kecil panjat pagar dan hampir terjatuh. Aku menoleh dan jerit suruh dia turun sambil basikalku terus menuruni bukit. Debummmmm!!! Aduh, sakitnya. Aku terlanggar kereta yang diparkir tepi jalan.

Hah, tengok tu. Apa saja yang aku lakukan jika tidak diizin ibu, pasti mendatangkan malang. Walaupun untuk berbuat baik. Redha ibu sangat penting dalam kehidupan aku.

"Suhail, jangan keluar. Lesen takde tu. Karang ada polis"
"Ibu, janganlah cakap pasal polis!"

Memang betul, aku berjumpa polis waktu itu. Bukan buat apa pun, nak ke kedai sekejap saja naik motor.

Setelah aku sedar hubungan istimewa ini, terlalu banyak keputusan dalam hidup dirujuk kepada ibu terlebih dahulu. Apatah lagi dalam memilih pasangan hidup. Oppss. Hehe.

Keizinan ibu telah banyak menjadikan setiap yang aku lakukan itu mudah dan senang. Contohnya keluar negara. Maka, kepada ibu-ibu yang mempunyai anak seperti aku yang selalu keluar negara, izinkanlah anakmu itu kerana perjalanannya akan lebih dibantu nanti.



Terima kasih Allah atas pemberian hubungan istimewa ini. Ibu, terima kasih atas naluri ibu yang banyak membantu Suhail menjalani hidup dengan baik.

Suhail selalu ingat ibu, ayah dan abang adik. Adakala termenung. Mungkin saat itu ibu juga teringatkan Suhail. Seperti ibu pernah ke asrama Sultan Muhammad dengan membawa satu bucket ayam KFC kala Suhail sedang lapar (tanpa aku minta pun..hmm..)

Juga seperti ibu rasa tak sedap hati sewaktu Suhail telefon ibu sebelum Suhail ke Bahrain kerana perasaan hati Suhail kala itu yang tidak tenang mengingatkan seseorang.

Atau seperti perasaan ibu yang sangat ingin mengenali seseorang waktu ibu berada di Klang dulu sedangkan episod itu masih belum bermula.

Atau.. mm, banyak lagi.




Suhail saaaaayang ibu!

Sidang DUN Perak seharusnya ditangguhkan


Apa nak jadi dengan Sidang DUN Perak? Jujur aku katakan, sebaik saja aku menonton video kekecohan tersebut dan membaca berita dari kedua-dua aliran pemikiran, aku spontan mengeluarkan kata B***H.

Bergenang airmata aku mengenangkan nasib rakyat Perak. Hatiku sebak memikirkan situasi yang berlaku. Ini antara liputan yang aku baca/tonton:

1) Berita Harian
2) Tvantara
3) Bernama
4) Utusan Malaysia

Seharusnya sidang tersebut ditangguhkan sehingga keputusan Isnin depan berkenaan Menteri Besar diumumkan. Inilah isu besar yang mungkin boleh meredakan keadaan nanti.

Namun, semuanya nampak seolah-olah dirancang. Kekecohan yang berlaku juga dirancang. Kelibat-kelibat asing dalam dewan pun. Mereka pastinya diarah.

Aku jadi bingung. Kalau undang-undang tak dihormati, apa lagi adab yang mungkin ada pada para politikus ini?

Sebagai pengamal undang-undang, kami tidak berpaksi pada mana-mana barisan pemikiran melainkan atas dasar kebenaran yang dipacu oleh undang-undang.

Prof Dr Aziz Bari dan Prof Madya Dr Sharahayu Abd Aziz, kedua-duanya adalah pensyarah aku yang dikenali lantang memperjuangkan kebenaran. Malangnya mereka juga dilabel sebagai pembangkang sedang hakikatnya apa yang berlaku banyak yang sudah mempersendakan undang-undang. Dan ini pastinya selari dengan perjuangan pembangkang yang terhimpit.

Kita tunggu saja jawapan hakim minggu depan. Moga-moga rakyat Perak dapat hidup lebih aman. Biarlah siapa pun jadi MB, yang penting dia adalah yang sah. Aku pasti rakyat gelisah, dan kalau mereka tak suka nanti, tahulah mereka apa nak buat.

“Akan lahir selepas aku beberapa pemimpin yang mementingkan diri sendiri dan yang melakukan perkara-perkara yang tidak disukai oleh kamu. Para Sahabat bertanya, “Wahai Rasulullah apakah yang engkau hendak perintah dikalangan kami ini sekiranya terdapat perkara seperti itu? “Baginda s.a.w. menjawab, “ hendaklah kamu menunaikan tanggungjawab kamu dan memohon kepada Allah segala hak-hak yang kamu perlukan.
-Riwayat Al-Bukhari dan Muslim

Roti Malaysia lebih terjamin

Menunggu kereta hendak ke kota
Bersama teman di hujung pekan
Kenalah kita berjaga-jaga
Memilih makanan selamat dimakan

Kita kena mementingkan soal halal haram dalam pemakanan. Yang jelas itu mudahlah. Bagaimana dengan yang lain seperti kek? Baru-baru ini kawan aku diraikan dalam kelas kerana ulangtahun kelahirannya.

Jika anda menjadi orang yang diraikan, dalam suasana bukan negara Islam, dan dipelawa makan kek tersebut, apakah tindakan anda?

Kali ini aku ragu-ragu, jadi aku memilih untuk menghulurkan kek yang dihulurkan kepada aku kepada orang lain. Sebelum ini, aku juga pernah memakan kek sambutan hari ulangtahun kelahiran En Din (konsulat)...

Kenapa aku tanya fasal kek? Sebabnya boleh dikatakan di China, kebanyakan masakan mereka menggunakan bahan berasaskan arak dan babi. Mungkin kek tak terkecuali.


Rasa macam tak percaya kan? Memang aku sendiri terkejut. Pernah sekali kami menemui roti keping (macam Gardenia/Hi5/dll) yang mempunyai kandungan minyak babi. Itu pun setelah beberapa orang memakannya. Mujur aku tidak.

猪油
Inilah hanzi yang belum pernah aku kenali. Terima kasih kepada rakanku, bekas pelajar SMJKC, yang telah meneliti butir kandungan bahan pembuatan roti yang tertampal di plastik pembungkus.


Pada hari yang sama, kami ke pasar basah berdekatan. Cikgu kata mahu perkenalkan nama-nama bahan jualan di pasar. Buah-buahan dan sayur-sayuran tak menjadi masalah.

Tapi apabila masuk kawasan daging, aku terpaksa menahan nafas menghidu bau daging babi. Memang itulah daging kegemaran mereka kerana ia murah. Sebagai pelajar, mahu tak mahu kena juga kenal semuanya.

Seorang rakanku dari Malaysia terkena percikan darah sewaktu peniaga memotong daging dan tulang babi. Habis tudung dan stokinnya terpaksa dibuang.

Aku seterusnya ditugaskan bersama Abu untuk membantu cikgu memilih daging yang dia ingin beli. Sekali lagi terpaksa kami menghampiri daging haram itu.

Memandangkan kami Muslim, rakanku dari Korea mengesyorkan kami membeli daging lembu untuk cikgu. Kami setuju saja. Tapi pemotongan daging lembu dan babi sama saja tempatnya. Bukan saja bersentuhan antara daging-daging itu, bahkan semua peralatan yang digunakan adalah sama.

Beginilah situasi-situasi yang kadangkala terpaksa kami hadapi dengan cukup berhikmah. Bukan apa, reaksi kita akan secara spontan membuatkan rakan-rakan lain kehairanan dan bertanya. Waktu itulah, jawapan paling hikmah yang akan memberi kefahaman logik dalam diri mereka.

Apa agaknya jawapan paling berhikmah?

Maaf lewat kemaskini sebab masalah internet. Esok diundang makan dumpling sempena harijadi kawan Korea.. bagaimana ni?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...