header-photo

Hubungi Penulis

Jika anda ingin berhubung dengan penulis untuk berbincang atau bertukar pandangan mengenai kegiatan belia dan aktivisme; atau menjemput penulis berkongsi pengalaman di tempat anda, sila hantarkan emel anda ke :

muhdsuhail.ahmad@gmail.com (rasmi)

Sekiranya anda sekadar ingin berbual atau berkenalan lebih lanjut dengan penulis, sila emelkan ke:

otyc82@gmail.com (lain-lain)


Atau hubungi penulis di talian HOTLINE GPTD : 017.666.59.70

Biodata Penulis

Nama : Muhammad Suhail bin Ahmad
Nama Pena : Sahalfikri
Asal : Melaka

Pendidikan
SRJK Dato' Palembang, Melaka
Sek Men Kebangsaan Agama Sultan Muhammad, Melaka
Sek Men Agama Persekutuan Labu, Negeri Sembilan
Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
Universiti Teknologi Mara Malaysia

Kerjaya
Petugas dapur
Fasilitator
Peguambela dan peguamcara
Usahawan - Jurufoto/Rekacipta grafik
Petugas NGO sepenuh masa (Sekarang)

Kepemimpinan
Pengurus Minggu Taaruf Pusat Matrikulasi UIAM
Timbalan Presiden Kelab Intelektual Muda UIAM
Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)
Setiausaha Agung Persatuan Pelajar Islam Asia Tenggara(PEPIAT)

Kesukarelawanan
Misi Kemanusiaan ke Acheh, Indonesia
Misi Persahabatan ke Tak Bai, Thailand
Misi Kemanusiaan ke Pulau Krismas, Australia
Misi Kemanusiaan ke Vientiane, Laos
Kursus Dakwah Melalui Lawatan ke Masjid di Manama, Bahrain
Misi Pencarian Barangan Kraf Taman Tamadun Islam Terengganu di Amman, Jordan
Misi Pendidikan ke Pulau Kokos, Australia
Misi Kembara Dokumentasi ke Korea Selatan
Misi Penjelajahan Muslim ke Guangzhou, China
Misi Tinjauan Awal Kejadian Tanah Runtuh di Maninjau, Indonesia

Kedamaian syurga



Rumahku Syurgaku. Itulah perumpamaan menggambarkan ketenangan dan keseronokan berada di rumah. Setelah sekian lama terpenjara (ceh..) akhirnya aku bebas berterbangan. (Cukuplah bersastera..)

Aku pun malas nak tulis berkias-kias kali ini. Straight to the point la. Aku seronok ni sebab dapat balik Melaka. Pagi-pagi pergi sarapan warung kampung kesukaan kami. Roti canai terbang (macam senario tu), laksa johor dan nasi lemak dia fuhhh.

Yang paling seronok bila kitorang raikan harijadi abang (bulan lepas) dan adik (minggu lepas) secara mengejut. Seronok buat kejutan kan.

Memang abang dan adik aku masing-masing terkejut. Sebabnya kami konon-konon makan malam dekat depan rumah (restoran tomyam klasik terapung) dengan alasan aku nak belanja makan dan ibu tak masak.

Hakikatnya kitorang nak buat surprise. Cuba korang bayangkan betapa terkejutnya abang dan adik aku (FYI adik aku keje part time kat situ). Sedang kita makan-makan ni, tiba-tiba terpasang lagu Hepi Besday dengan kuat sekali. Lepas tu, pelayan datang dari jauh bersama dengan kek yang dipasangkan lilin ke meja hidangan kita.

Abang aku tanya, "Eh, kek siapa ni?" Terkejut beruk dibuatnya. Rupa-rupanya untuk dia. Kalau dibuat untuk ibu, mungkin ibu akan terharu. Tapi disebabkan kitorang meraikan abang, dia tak mungkin mengalirkan airmata berlian dia. Hehe. Tapi aku seronok tengok dia terkejut.

Minggu lepas pula, di tempat yang sama, sambil adik aku bekerja, aku panggil konon nak buat order baru. Tetiba kawan-kawan dia datang (atas arahan kitorang) bersama kek dan lagu Hepi Besday seperti waktu abang aku. Terkejut lagi adik aku. Hahaha.

Tapi...

Ibu kata lepas ni dah tak boleh buat macam tu di tempat yang sama. Kitorang akan memikirkan cara terkini untuk buat kejutan kepada ahli keluarga lain. Lepas ni hari jadi adik pompuan aku, pastu harijadi aku, pastu hari jadi ibu aku...

Korang ada cadangan/pengalaman yang mengejutkan lagi hebat dan menyayat hati sambil menusuk kalbu memanah sanubari untuk dikenang saat sendirian?
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...